صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز فنلاند: خاستگاه راهکارهای جدید برای تحول صنعت نساجی
1400/05/16

فنلاند: خاستگاه راهکارهای جدید برای تحول صنعت نساجی

Finland: new solutions to textile industry transformation

سالیانه 92 میلیون تن زباله در صنعت نساجی در سطح جهانی تولید می شود. هر مرحله از چرخه حیات منسوجات به راهکارهای پایدار جدیدی نیاز دارند.
فنلاند به شیوه زندگی پایدار، و همچنین نوآوری و تخصص در طراحی معروف است. دارایی اصلی کشور فنلاند، همکاری نزدیک بین صنعتی به منظور توسعه مستمر و ارائه راهکارهای جدید است. همکاری مناسب دولت و بخش خصوصی در این کشور منجر به خلق راهکارهای تجاری و کاربردی شده که می توانند در خدمت صنعت نساجی جهانی قرار بگیرند.
اخیراً صنعت نساجی حرکت به سمت پایداری را شروع کرده است. امروزه شرکت ها و مشتریان بیش از پیش به تغییرات آب و هوایی و مسائل اجتماعی آگاه شده اند؛ در نتیجه راهکارهای سازگار با محیط زیست در کل زنجیره ارزشی منسوجات رخنه کرده اند. نیاز به کاهش تاثیر منفی صنعت نساجی بر آب و هوا و حرکت این صنعت به سمت روش های پایدار در کلیت این صنعت احساس می شود. فنلاند در تلاش است تا راهکاری برای حل این چالش جهانی ارائه دهد.

به کارگیری راهکارهای زیستی و چرخه ای فنلاند در سطح جهانی

امروزه شرکت های فنلاندی توانسته اند راهکارهای پیشگامانه ای برای هر سطح از اکوسیستم نساجی پایدار ارائه دهند. برخی از حوزه هایی که فنلاندی ها در این زمینه بر روی آنها کار کرده اند؛ عبارتند از مدیریت پسماندهای بخش نساجی، عمل آوری منسوجات، فروش و کاربرد B2B و B2C، جمع آوری و بازیافت ضایعات جهت شناسایی و برگشت آنها به بخش مدیریت ضایعات. شرکت های فنلاندی در صدد متمرکز کردن این تحولات در این صنعت هستند؛ از جمله راهکارهای آنها می توان به بسته بندی کالاهای فروخته شده از بستر تجارت الکترونیک بدون استفاده از کیسه های پلاستیکی اشاره کرد که منجر به کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن می شود. استفاده از روش های طبیعی برای عمل آوری ضد میکروبی منسوجات، ساخت الیاف از خمیر چوب و الیاف منسوج بازیافتی و خدمات فروش مجدد لباس ها، برخی از نمونه های نوآوری های ابداعی شرکت های فنلاندی هستند.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

الیاف مبتنی بر چوب

فنلاند دانش بالایی در زمینه تولید الیاف مبتنی بر چوب در صنعت نساجی دارد. تولید زیست توده های مبتنی بر چوب نسبت به پنبه، به آب، مواد شیمیایی و زمین زراعی کمتری نیاز دارد. بسیاری از پروژه های تحقیقاتی به دنبال تولید الیاف مبتنی بر چوب برای استفاده در صنعت نساجی هستند و در این زمینه به خلق راهکارهایی با پتانسیل تجاری دست زده اند. الیاف چوب از دو نظر بر الیاف منسوج سنتی برتری دارند؛ آنها هم تجدید پذیر هستند و هم به راحتی بازیافت می شوند. علاوه بر این قرار است مقررات جدید نساجی که از سال 2025 در اتحادیه اروپا به اجرا در می آیند، بر استفاده از آنها تاکید کنند. فنلاند قصد دارد روند کار را از سال 2023 آغاز کند. نمونه ای از این فعالیت ها، افتتاح اولین کارخانه تصفیه منسوجات کارکرده در منطقه کشورهای نوردیک است که تابستان امسال در شهر پایمیو (Paimio) دایر می گردد. فنلاند قصد دارد به یکی از 5 قطب بازیافت در اروپا تبدیل شود؛ از این رو دائماً مشغول خلق نوآوری های جدید در زمینه پسماندهای منسوج است. به علاوه این تسهیلات تنها به صنعت نساجی محدود نمی شوند و سایر زنجیره های ارزشی نیز می توانند از این نوآوری ها بهره مند گردند. صنایع اتومبیل سازی و کشتی سازی، نمونه های خوبی در این زمینه به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *