صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز عرضه چرم قارچ Mylo توسط برندهای بزرگ
1400/03/13

عرضه چرم قارچ Mylo توسط برندهای بزرگ

Major brands back Mylo mushroom leather

آدیداس (Adidas)، کرینگ (Kering)، لولولمون (lululemon) و استلا مک کارتنی (Stella McCartney)، نام های تجاری بزرگی هستند که در قالب یک کنسرسیوم، دسترسی انحصاری به Mylo را تضمین کرده اند. این ماده جدید و منحصر به فرد ساخته شده از میسلیوم کاملاً قابل تجزیه، توسط شرکت بیوتکنولوژی Bolt Threads که در امیروایل کالیفرنیا قرار دارد، تولید می گردد، و ظاهری مانند چرم دارد و در هنگام لمس نیز شبیه چرم به نظر می رسد.
این برندها به دنبال عقد بزرگترین توافقنامه در مواد زیست سازگار مصرفی تاکنون، محصولات خود که مشتمل بر Mylo هستند را از سال 2021 به بازار عرضه می کنند.
Mylo از قارچی به نام میسلیوم (Mycelium) ساخته می شود. این قارچ بی نهایت تجدید پذیر بوده و دارای ساختاری منشعب و زیر زمینی است؛ Mylo با استفاده از یک فرآیند رشد پر بازده تولید می گردد که مشخصاً برای این مورد طراحی شده و دارای تاثیرات زیست محیطی بسیار کمی است. رشد این قارچ کمتر از دو هفته به طول می انجامد، و تولید گازهای گلخانه ای، مصرف آب و سایر منابع دیگر در آن به مراتب کمتر از چرم حیوانی است.
شرکت Bolt Threads، Mylo را در وب سایت خود اینگونه توصیف می کند: ما با بازتولید آنچه در کف جنگل رخ می دهد؛ در خلال یک محیط داخلی کنترل شده، کار خود را شروع می کنیم. ما در این فرآیند ابتداً هاگ های سلول های قارچ میسلیوم را می گیریم و آنها را به خاک اره و مواد آلی می خورانیم؛ سپس در حالیکه دما و رطوبت را کنترل کرده ایم، آنها را بر روی یک حصیر مربعی شکل پهن می کنیم. در این حالت میسلیوم به یک لایه کفی تبدیل می شود؛ دقیقاً مانند یک کیسه بزرگ مارشمالوی مخلوط شده. زمانیکه میسلیوم برداشت شد، محصولات جانبی باقیمانده را تبدیل به کمپوست می کنیم. در ادامه این ورق میسلیوم را فرآوری و رنگ می کنیم تا در نهایت تبدیل به Mylo شود؛ ماده ای که می توان از آن برای ساخت کفش، کیف دستی، کیف پول، قاب تلفن همراه و سایر محصولات پر زرق و برق دیگر استفاده نمود.
دان ویدمایر (Dan Widmaier)، مدیر عامل شرکت Bolt Threads می گوید: «ما از همکاری با شرکایی که تشخیص می دهیم در مسابقه توسعه راهکارهای پایدار مطابق با فناوری های رایج ثابت قدم هستند؛ هیجان زده می شویم. آنها در حال پیوستن به نیروها و سرمایه گذاری های صورت گرفته بر روی راهکاری هستند که قابلیت پیشرفت را دارند. این شرکت های آینده نگر در مجموع نماینده صدها میلیون فوت مربع تقاضای بالقوه برای Mylo هستند. از همه مهمتر، این یک تعهد مستمر برای توسعه مواد و محصولات برای آینده ای پایدارتر است».
استلا مک کارتنی می گوید: «بسیاری افراد چرم را با تجمل گره می زنند؛ اما من از همان ابتدا خواسته ام به گونه ای دیگر به مسائل نزدیک شوم، چرا که کشتن حیوانات برای مد قابل قبول نیست. همکاری بسیار نزدیک من از سال 2017 با شرکت Bolt Threads یک تجربه متغیر شغلی برای من بوده است و حال آنقدر هیجان زده ام که واقعاً نمی توانم تا سال 2021 و عرضه محصولات Mylo به بازار صبر کنم».
شرکت های عضو این کنسرسیوم مشترک، به دلیل شباهت چشمگیر چرم Mylo به چرم واقعی و نرمی فوق العاده آن، به سمت این محصول کشیده شده اند. Mylo را می توان مانند چرم حیوانی یا مصنوعی مورد استفاده قرار داد؛ در ضمن می توان آن را رنگ و پرداخت کرده و نقش های برجسته را بر روی آن کار کرد. جیمز کارنز (James Carnes)، نائب رئیس استراتژی برند جهانی آدیداس می گوید: «مدت هاست که استاندارد صنعتی، مواد را تحت عنوان طبیعی یا بسیار کاربردی طبقه بندی کرده است؛ اما گویا هیچ ماده ای وجود ندارد که دارای این دو ویژگی باشد. راه اصلاح این رویه ادغام نوآوری های مسئولانه با راهکارهایی است که وضعیت موجود را به چالش می کشند و ما را به سمت خلق محصولات از دل بهترین موادی سوق می دهند که طبیعت میلیون ها سال برای تکامل آنها وقت صرف کرده است؛ ساخت محصولی مانند Mylo در این راستا حیاتی محسوب می شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *