صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز صنعت پوشاک ترکیه به عنوان یک قطب تولیدی در دنیا
1399/12/16

صنعت پوشاک ترکیه به عنوان یک قطب تولیدی در دنیا

انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول (IHKIB) به این نتیجه رسیده که بخش پوشاک ترکیه و یکپارچه سازی عمودی آن می تواند در دنیای پس از شیوع همه گیری بیشتر معروف شود.
انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول (IHKIB) بیش از 9425 شرکت صادرکننده عضو دارد که در زمینه پوشاک فعال هستند؛ این شرکت ها حدود 75% از کل پوشاک ترکیه و 12% از کل صادرات این کشور را در دست دارند، و ارزش تجارت آنها به سالانه حدود 17 میلیارد دلار می رسد. حال IHKIB به این نتیجه رسیده که یکپارچه سازی عمودی بخش پوشاک به آن این امکان را می دهد تا در دنیای پس از همه گیری به اعتبار فراوانی در عرصه بین المللی دست یابد.
این مقاله به این موضوع اشاره دارد که یکپارچه سازی عمودی بخش تولید پوشاک، بهره مندی از خطوط تولید متنوع و دیجیتالی شدن تحمیلی سراسر زنجیره تامین، ترکیه را به گزینه ای برتر برای برندهای سراسر جهان تبدیل کرده است. به ویژه برندهایی که به دنبال زمان انتظار کوتاه تری هستند، بیشتر از این مزیت بهره می برند؛ چرا که محموله های بین المللی مجبورند تا از مسیر ترکیه تردد کنند.
در کنفرانس مجازی تجارت و حمل و نقل وارد کنندگان پوشاک 2020 (2020 Virtual Apparel Importers Trade & Transportation Conference) که توسط انجمن صنایع مد ایالات متحده (USFIA)، Cem Altan و IHKIB برگزار شد، IHKIB دوباره اعلام کرد که مزایای رقابتی روی میز ترکیه مستقیماً با روندهای عمودی آن در ارتباط است. یکپارچه سازی عمودی، فرآیند تولید را یکپارچه نموده و حتی این امکان را برای مشتریان آمریکایی فراهم کرده تا ظرف 6 هفته سفارش خود را تحویل بگیرند.

موقعیت ترکیه در نقشه جهانی

در بسیاری از موارد، شرکت های ترکیه ای نه تنها به تولید دست می زنند، بلکه کار طراحی خریداران و برخی برندهای اروپایی را نیز انجام می دهند. شرکت های اروپایی به سادگی می توانند طرح مورد نظر خود را از بین فهرست کاتالوگ های تولید کنندگان انتخاب کنند. پس از انتخاب طرح، مجموعه لباس تولید می شود. ترکیه در زمینه تولید سخت گیر نیست و معمولاً خریداران می توانند در صورت لزوم پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
براساس گزارش ها، 46 درصد از مدیران اروپایی تامین منابع برندها و خرده فروشان با امید زیادی به ترکیه چشم دوخته اند، زیرا آنها دیدگاه مثبتی در مورد برون سپاری به این کشور دارند و احساس می کنند که این روند باید با گذشت زمان ارتقا یافته و افزایش پیدا کند. امروزه قسمت اعظم لباس های تولیدی این کشور توسط اروپاییان خریداری می گردد و تنها درصد کمی از پوشاک تولیدی ترکیه وارد ایالات متحده می شود. با این حال با شیوع بیماری کووید- 19، همه حساب و کتاب ها به هم ریخته و با توجه به پیشنهادهای بسیار خوبی که تولید کنندگان ترکیه ای برای خریداران آمریکایی دارند، احتمالاً در آینده نزدیک برندهای آمریکایی بیشتری به ترکیه بیایند. براساس آخرین گزارش ها برخی برندهای جهانی مستقر در ایالات متحده مانند Ralph Lauren، Banana Republic، PVH’s Tommy Hilfiger و Calvin Klein برخی از تولیدات اروپایی خود را از بازارهایی مانند پرتغال به ترکیه منتقل کرده اند.
زمان تغییر جهت دولت ترکیه و رویکرد یکپارچه سازی عمودی آن، این کشور را در مقایسه با همتایان بزرگ تر خود در آسیای جنوب شرقی به معتبرترین مرکز توزیع برای اروپا تبدیل کرده است. در حقیقت بحران کووید- 19 باعث شد تا نگاه ها به شکل معقولانه ای به سمت ترکیه معطوف شود؛ زیرا اکنون به دلیل مقررات جهانی، حمل و نقل کالا و تدارکات خود معضلی عظیم به حساب می آید.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

مزیت ترکیه

قبل از شیوع همه گیری کرونا، برندهای مختلف پوشاک در سراسر جهان به دنبال تغییر رویه زنجیره تامین خود و تبدیل آنها به یک قالب یکپارچه عمودی بودند تا بدین وسیله رویه عملیاتی خود را ساده تر کنند. حال با شیوع همه گیری ضرورت این امر بیشتر احساس می گردد و ترکیه گزینه مناسبی برای تکمیل زنجیره های تامین موجود است. مدل عمودی ترکیه همه را زیر یک سقف قرار می دهد و همین امر باعث سهولت تولید در ترکیه می شود. علاوه بر این، تنوع محصول مزیت دیگری است که ترکیه می تواند به برندهای مختلف در سراسر جهان ارائه دهد. کارخانه های ترکیه با استفاده از مواد اختصاصی خود می توانند طیف گسترده ای از محصولات مثل لباس های بافتنی، لباس های جین، تی شرت، جوراب و لباس های بیرون پوش را تولید نمایند.
براساس گزارش های IHKIB، ترکیه یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان کالاهای بافتنی در جهان است؛ این کشور دومین تامین کننده بزرگ جهانی در حوزه جوراب بافی و لیدر محصولات جین در جهان محسوب می شود. این سبد متنوع و گسترده پوشاک مزیت این کشور به حساب می آید؛ در ضمن این کشور می تواند با بالا بردن قابلیت های تامین منابع خود برندهای سراسر جهان را از تامین کنندگان سنتی خود دور کرده و به خاک ترکیه بکشاند.
IHKIB در کنفرانس اخیر، توانایی ترکیه در انعطاف پذیری رویکردهای خود را ستوده است. این انجمن برای توجیه این اظهارات خود بیان کرده که این کشور می تواند صرف نظر از مقداری که خریدار قصد دارد بابت آن پول بپردازد کارهای با کیفیتی ارائه دهد؛ ترکیه در زمینه تولید انعطاف پذیر است و این کشور در هر حجمی از تولید و سفارش به راحتی می تواند بهترین ها را به وجود آورد. مزیت دیگر این است که صنعت پوشاک ترکیه تا حد زیادی خواهان زمان تولید طولانی مدت از مشتریانش نیست. این یک مزیت بزرگ برای شرکت هایی است که به واسطه شیوع بحران کووید- 19 متضرر شده اند و نسبت به سفارشاتی که به دلایلی سر وقت به فروشگاه ها و مراکز توزیع آنها نمی رسند، نگرانی دارند.
امروزه خصوصاً پس از شیوع این بیماری، انباشت انبارها و موجودی اضافی آنها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، زیرا دیگر برندها نمی خواهند کالاهای خود را انبار کنند و فقط می خواهند آنچه که می توانند بفروشند را سفارش دهند. ترکیه در این زمینه امید بزرگی برای برندها محسوب می شود.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

تنظیم اولویت ها به درستی

IHKIB اولویت های زیادی را در دستور کار خود قرار داده است که برخی از آنها عبارتند از ارتقا قابلیت تولید پوشاک ترکیه در سراسر جهان، افزایش قابلیت های صادراتی این صنعت، تشویق اقدامات آموزشی به منظور بالا بردن کیفیت نیروی کار این کشور، افزایش قابلیت های بخش های طراحی، و حمایت از تولید و آزمایش زیرساخت ها.
به گفته این انجمن، صنعت تولید پوشاک ترکیه به دلیل توانایی یکپارچه سازی عمودی قابلیت های تولیدی خود چه به واسطه پرورش پنبه و سایر مواد اولیه مورد نیاز، و چه با تولید دیگر محصولات کشاورزی، قطعاً رونق پیدا خواهد کرد. ضمناً ترکیه علاوه بر تولید پنبه در داخل کشور از ایالات متحده نیز پنبه وارد می کند.
مقامات این انجمن اظهار داشته اند که قبل از شیوع همه گیری کووید- 19، محور اصلی مذاکرات بین خریدار و تولید کننده بر پایه دستیابی به کمترین هزینه بود؛ اما اکنون این امر به سمت تولید کالاهایی با قیمت پایین و در عین حال با کیفیت سوق پیدا کرده است. به نظر می رسد بهترین فرصت رشد صادراتی برای پوشاک ترکیه در بازارهای ایالات متحده نهفته باشد.
در حال حاضر 70% پوشاک تولیدی ترکیه به کشورهای اروپایی می رود و تنها 4% آنها به ایالات متحده صادر می گردد. اما این انجمن در تلاش است که در 5 سال آینده سهم خود از بازار ایالات متحده را افزایش دهد و درآمدش از بازار ایالات متحده را به بیش از 700 میلیون دلار برساند.
این انجمن با شناخت فرصت هایی که در انتظار صنعت پوشاک ترکیه است، عزم خود را جزم کرده تا از طریق فناوری های ارتباطات دیجیتال و طراحی به صورت آنی به سوی دیجیتالی شدن گام بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *