صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز زنده ماندن ویروس کرونا به مدت سه روز روی پارچه
1400/04/12

زنده ماندن ویروس کرونا به مدت سه روز روی پارچه

تحقیقات جدید نشان داده که ویروس های مشابه با عامل کووید- 19، تا حدود 3 روز بر روی لباس ها زنده می مانند.
محققان دانشگاه د مونتفورت (De Montfort University) لستر در مطالعه ای به نحوه رفتار ویروس کرونا بر روی سه نوع پارچه ای که معمولاً در صنعت بهداشت مورد استفاده قرار می گیرند، پرداخته اند.
آنها می گویند پارچه هایی که معمولاً برای ساخت یونیفرم های مراقبت بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند، ریسک انتقال ویروس را بالا می برند. نتایج این مطالعه نشان داده که پلی استر بیشترین خطر انتقال را دارد، چرا که ویروس بعد از گذشت 3 روز هنوز بر روی این پارچه وجود داشته و توانایی انتقال به سایر سطوح را نیز دارد.
در این مطالعه، ویروس 24 ساعت بر روی پارچه های 100% پنبه ای دوام آورده؛ در حالیکه تنها 6 ساعت توانست بر روی پارچه پلی پنبه زنده بماند.
در این مطالعه مشاهده گردیده که قطراتی از مدل ویروس کرونا به نام HCoV-OC43 که به پارچه های پلی استری، پلی پنبه ای و 100% پنبه ای اضافه شده اند؛ ساختار و الگوی بقای بسیار شبیهی به SARS-CoV-2 دارند. دانشمندان سپس پایداری ویروس را به مدت 72 ساعت بر روی هر کدام از این پارچه ها تحت نظر گرفتند.
همچنین در این آزمایش، مطمئن ترین روش شستشو برای از بین بردن ویروس بر روی پارچه 100% پنبه ای امتحان گردید. نتایج نشان داده تنها زمانیکه دمای شستشو به بیش از 67 درجه سانتیگراد می رسد و از مواد شوینده استفاده می شود، ویروس به صورت کامل از بین می رود. ضمناً این مطالعه به این نتیجه رسیده که هنگام شستشوی وسایل از بین برنده ویروس، خطر انتقال آلودگی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *