صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز روکش چرمی غیر فعال کننده ویروس کووید-19
1400/09/23

روکش چرمی غیر فعال کننده ویروس کووید-19

Leather coating inactivates Covid-19

شرکت JBS Couros که در زمینه فرآوری چرم پیشتاز است و دفتر مرکزی آن در سائوپائولوی برزیل قرار دارد؛ روکشی به نام JBS V-Block را تولید نموده که حاوی نانو ذرات نقره است و توانایی غیر فعال کردن ویروس کرونا را داراست.

گویل‌ هرمی موتا (Guilherme Motta)، رئیس شرکت JBS Couros در این باره می گوید: «چرم تولیدی ما تحت آزمایش های علمی مختلفی قرار گرفته و همه آنها غیر فعال شدن ویروس کووید – 19 را توسط این چرم اثبات کرده اند. کاربرد این فناوری جدید، زمینه ساز شکل گیری یک استاندارد جدید در تولید چرم است. این فناوری نه تنها با غیر فعال کردن ویروس هایی مانند کووید – 19، جلوی انتشار آنها را می گیرد؛ بلکه به حفظ و نگهداری از مواد نیز کمک می کند. تکنولوژی مذکور برای استفاده روی سطوحی که به صورت منظم مورد استفاده قرار می گیرند یا افراد مختلفی با آنها در تماس هستند، بسیار مناسب است که از جمله آنها می توان به مبلمان، صندلی و فرمان خودرو یا وسایلی مانند لباس، کیفی دستی یا کیف پول اشاره کرد.

آزمایشاتی که توسط آزمایشگاه ایمنی زیستی سطح 3 (NB3) موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو (ICB-USP) انجام شده اند، ثابت می کنند که این ماده می تواند پس از 30 دقیقه تماس با ذرات ویروس، 99% آنها را غیرفعال کند.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

لوسیو فریتاس (Lucio Freitas)، محققی که در این آزمایش ها شرکت کرده، اینگونه توضیح می دهد: «استفاده از این فناوری، سطح تماس نقره و برجستگی آن را در چرم افزایش می دهد و همین عامل باعث عملکرد ضد ویروسی چرم می شود. آزمایشات ما براساس استاندارد بین المللی ISO 21702 انجام شده اند و مناسب‌ترین روش برای تشخیص فعالیت ضد ویروسی در پلاستیک ها و سطوح غیر متخلخل هستند».

این میکرو ذرات از سنتز نمک های نقره ساخته می شوند و با تکنولوژی سنتز تثبیت می گردند.

دانیل مینوزی (Daniel Minozzi)، مدیر و موسس شرکت Nanox که توسعه این روکش را برعهده داشته است، در این باره می گوید: «نانو ذرات نقره می توانند از طریق دو مکانیسم ویروس را غیرفعال کنند. آنها در یک مکانیسم، غشاء پوسته خارجی ویروس را می شکنند و با غیر فعال کردن ویروس، مانع از ورود آن به سلول های میزبان می شوند، و در مکانیسم دیگر وارد RNA یا DNA ویروس می گردند و با اکسید کردن مواد ژنتیکی ویروس، ظرفیت تکثیر آن را غیر فعال می کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *