صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز رتبه ‌بندی برندهای تجاری از نظر پایداری پنبه
1398/05/15

رتبه ‌بندی برندهای تجاری از نظر پایداری پنبه

مشکل buzzwords (اصطلاحاتی که در بازه ای از زمان مد میشوند) این است که همواره با خشمی دیوانه‌ وار، بی ادبانه استفاده می شوند و اغلب مردم آنچه را که منجر به خلق این اصطلاحات (buzzword) در وهله اول شده ‌است را فراموش می‌کنند. این چیزی است که به طور فزاینده ‌ای با “پایداری” اتفاق می‌ افتد. منتقدان مدعی هستند که درگیر شدن چنین شرکت ‌هایی با “اهداف” به خاطر این است که “راه حل ها” به اندازه کافی دنبال نشده اند. بسیاری فراموش می‌کنند که پایداری به خودی خود یک هدف نیست، بلکه وسیله‌ ای است برای پایان: دنیایی بهتر که آزاد و عادلانه است.
هر زمان، شرکت ها باید از خودشان و یا شاید از دیگران بپرسند: آیا این روش (آنچه ما انجام می دهیم) در همه کارها عمل می کند؟ نظرسنجی اخیر 37 نشان تجاری مشهور بین المللی، نشان می دهد که متاسفانه اینگونه نیست. اکثریت شرکت های بین المللی که از بیشترین پنبه در سطح جهان استفاده می کنند، موفق به ارائه پایداری در پنبه نمی شوند، مطالعه “رتبه بندی ارزیابی عملکرد شرکت از نظر پایداری پنبه ” این را نشان می دهد.
تنها هشت شرکت از ۳۷ شرکت بررسی شده در تحقیق رتبه ‌بندی که با رتبه اول در پایداری، که یکی از بزرگ‌ ترین سایت ‌های اروپا در زمینه پایداری و مسئولیت اجتماعی است، مقایسه شده بودند از منطقه قرمز خارج شدند. Pesticide Action Network UK (PAN UK), Solidaridad, and World Wide Fund for Nature (WWF) برای تحقیق در مورد شرکت ‌های عمده پنبه با استفاده از زمینه شرکت ‌ها در سه حوزه فعالیت کردند: سیاست ‌ها، جذب واقعی، و قابلیت پیگیری. بیشترین امتیاز برای تامین منابع و استفاده از آن بود، با شرکت هایی که بر اساس حجم استفاده شده از پنبه ساخته شده در آفریقا مورد ارزیابی قرار گرفته بودند، چهار معیار معتبر برای تحقیق در نظر گرفته شد.
از ۳۷ شرکت ارزیابی شده، تنها هشت شرکت حداقل ۳.۰ امتیاز از ۱۹.۵ درصد را کسب کردند. تنها شرکت غول‌ پیکرIkea در زمینه وسایل خانه، در صدر این رده‌ بندی با ۱۲ امتیاز در منطقه سبز به ثبت رسید. C&A (9), H&M (9) and Adidas (7.75) در منطقه زرد قرار گرفتند و به دنبال آنها Nike (6.75), M&S (5.5), VF Corporation (3.25), Kering (3) در منطقه نارنجی بودند. ۲۹ شرکت دیگر در منطقه قرمز بودند و ظاهرا هیچ کاری در زمینه پایداری پنبه انجام ندادند.
در این گزارش آمده ‌است: ” در حالی که چندین شرکت وجود دارند که به سختی کار می‌کنند، فضا های قابل‌ توجهی وجود دارد و نیاز به بهبود در منبع یابی شرکت و گزارش دهی بر روی پنبه پایدار و همچنین فرصتی برای ایجاد تغییر بازار وجود دارد. این تحقیق تحولات و نتایج مثبتی را در رابطه با دستاوردهای این شرکت ‌ها در زمینه پنبه پایدار نشان می ‌دهد. این تحقیق به وضوح فقدان گسترده اطلاعات در دسترس عموم را در ارتباط با موضوعات مورد بررسی برای تحقیق انجام‌ شده برای این گزارش نشان می ‌دهد. در حالی که برند های اصلی و تولید کنندگان سیاست‌ های گوناگونی در مورد تعهد به استفاده از پنبه پایدار اعمال کرده ‌اند، قابلیت ارزیابی در کل زنجیره تامین پنبه برای گزارش بیشتر در مورد جذب و اجرای این سیاست ‌ها ضروری است.
آمار استفاده از پنبه پایدار به طرز شگفت آوری وحشتناک است. اگرچه حدود ۱۳ درصد از کل پنبه به طور مداوم در سراسر جهان رشد کرده ‌است، اما تنها یک پنجم این مقدار توسط شرکت ‌های پوشاک برای محصولات خود مصرف می ‌شود. این گزارش خاطر نشان ساخت که نیاز مبرم به برند ها برای آماده سازی خود است، ” شرکت ‌لباس های بین ‌المللی فرصت دارند تا نقش حیاتی در تضمین آینده بازار پنبه پایدار، کاهش تاثیر زیست‌ محیطی پنبه و بهبود شرایط کار را ایفا کنند. با این حال، شرکت ‌ها به طور فعال کم ‌تر از یک پنجم پنبه پایدار موجود را با باقی مانده پنبه مرسوم، منبع یابی می‌کنند. بدون نیاز خریداران، پنبه پایدار یک محصول مناسب خواهد بود و مشکلات اجتماعی و زیست‌ محیطی صنعت پنبه باقی خواهند ماند.”

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

رتبه ‌بندی برندهای تجاری از نظر پایداری پنبه - محیط زیست

ریچارد هالند، مدیر (بازارهای جهانی)، سازمان WWF، از طرف تمام چهار سازمان که در این مطالعه فعالیت داشته ‌اند، به سوالات پاسخ می ‌دهد.
توسعه پایدار برای مدتی یک کار تجاری بوده‌ است. در مقابل آن، اغلب نشان های تجاری در هنگام صحبت در مورد آن صادق به نظر می ‌رسند. با توجه به این موضوع، این امر باعث شگفتی است که نام‌ های تجاری بزرگ به طرز ناامیدانه ای شکست خورده ‌اند. آیا به این دلیل است که نشان های تجاری هنوز به جای روش انجام کسب‌ و کار، پایداری را به عنوان یک روش تجارت می ‌بینند.
گزارش رتبه‌ بندی پنبه نشان می‌ دهد که تعداد نسبتا کمی از شرکت‌ های مصرف کننده با نشان های تجاری مشهور در حرف و عمل جدی هستند. Adidas, Ikea، H&M، Nike و C & A همگی نمونه‌ هایی از شرکت ‌هایی هستند که برای تولید پنبه پایدار برای محصولات خود تلاش می‌کنند و نتایج در این گزارش روشن هستند. تنها هشت شرکت برتر به طور عمومی بر تامین منابع پنبه پایدار گزارش داده ‌اند که این بدان معنی است که ۲۹ شرکت دیگر انتظارات مشتریان را تامین نمی ‌کنند.
یک شبه امکان ندارد که یک نشان تجاری به پایداری دست یابد. مسلما زمان می ‌برد، و ارزیابی نسبی، عادلانه تر از یک مورد مطلق خواهد بود.
در حدود ۱۰ سال طول کشید تا حجم نسبتا بزرگی از پنبه پایدار (Better Cotoon، Organic، CmiA و Fairtrade) از کشاورزان در کشورهای تولید کننده اصلی مانند هند و پاکستان در دسترس قرار گیرد .به منظور افزایش پایداری پنبه در محصولات خود اکنون حدود ۱۲ درصد عرضه از این منابع تامین می ‌شود، گرچه این کار هرگز برای شرکت ‌ها آسان‌ نبوده است. حتی شرکت‌ هایی که در مرحله منبع یابی پایدار جدید هستند می‌ توانند در عرض چند سال به نتایج قابل‌ توجهی دست یابند. البته، منبع یابی محصول پایدار به خودی خود یک برند را پایدار نمی‌ کند، چرا که موضوعات دیگری نیز وجود دارند که باید در مورد چالش‌ های تولید، یا با الیاف دیگر، و یا ضایعات محصولات بعد از مصرف، مورد توجه قرار گیرند. اما فراهم کردن پنبه پایدار یک گام مهم در راه تبدیل شدن به یک نشان تجاری قابل‌ اعتماد است.
اگر تنها هشت شرکت از ۳۷ شرکت در منطقه قرمز قرار دارند، واضح است که صنعت از نظر استانداردها و نیز انتظارات عقب است. چگونه یک نشان تجاری همراه با سه شریک خود قصد دارد تا صنعت را به سمت تحقق این معیارها سوق دهد؟
“Pan UK”، “Solidaridad” و “WWF” که به رتبه یک “نشان تجاری” برای انجام این پژوهش منصوب شده‌اند، قصد دارند نسخه دوم این مطالعه را منتشر کنند و طیف وسیعی از شرکت‌ های بزرگ مصرف‌ کننده را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این، سه سازمان تلاش می‌کنند تا گستره‌ ای از شرکت‌ ها را با شیوه‌ های افزایش منابع پنبه پایدار و کار کردن در سکوهای کلیدی نظیر ابتکار بهتر پنبه که تولید کنندگان، تجارت و تامین کنندگان و خرده فروشان و نشان های تجاری توصیه کنند.
آیا فکر می‌ کنید “پایداری” یک واژه دست نیافتنی شده‌ است؟ بسیاری از شرکت ها، نه فقط افرادی که از پنبه استفاده می کنند، همیشه در مورد این موضوع بحث دارند، اما بررسی واقعیت ها نشان می دهد که بسیاری از آنها در مورد اینکه چه پایداری باید داشته باشیم اتفاق نظری وجود ندارد.
پایداری در اینجا برای ماندن است در واقع، هنگامی که ۱۹۳ کشور جهان در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ برای به دست آوردن ۱۷ هدف توسعه پایدار گرد هم آمدند، نشان دهنده یک مرحله جدید در عمل است تا این برنامه اصلی برای ۱۵ سال آینده برای کشورهای ثروتمند و فقیر به همین شکل باشد.
ما از دنیای حسابداری می ‌دانیم که گزارش شفاف و معتبر برای حفاظت از منافع مالکان و مشتریان شرکت‌ ها حیاتی است. به همین دلیل لازم است که شرکت‌ ها نتایج مالی سالانه خود را گزارش دهند، به طور فزاینده ‌ای رایج است که آن‌ ها نتایج مالی را به خوبی گزارش کنند، به ویژه در مسائل پایداری که تاثیر مادی بر موفقیت (یا ریسک) یک کسب‌ و کار دارند. طرح گزارش جهانی دستورالعمل‌ هایی را ارایه می‌ کند- که در همکاری نزدیک با شرکت‌ ها و سایر ذینفعان- که آنها را مستقیم به سمت شرکت‌ ها سوق می‌ دهد تا داده‌ های پایدار کلیدی را شناسایی کنند که باید در گزارش‌ ها سالانه به صاحبان آن‌ ها و مشتریان تحویل داده شود.
ما قصد داریم داده‌ های ارائه‌ شده در بازار را به روز رسانی کنیم و یک نسخه دوم از مطالعه رتبه‌ بندی پنبه پایدار را منتشر کنیم و طیف وسیعی از شرکت‌ های بزرگ مشتری مدار را در بر بگیریم. در همین حال، ما به بحث با شرکت ‌ها و سایر ذینفعان در بخش پنبه ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *