صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز دانشگاه RWTH آلمان، جوراب های خود تمیز شونده را در فضا آزمایش می کند
1400/10/11

دانشگاه RWTH آلمان، جوراب های خود تمیز شونده را در فضا آزمایش می کند

GERMANY'S RWTH UNIVERSITY TO TEST SELF-CLEANING STOCKINGS IN SPACE

مارتین ماورر (Martin Maurer)، فارغ التحصیل دانشگاه آلمانی RWTH و فضانورد، قصد دارد تا جوراب های خود تمیز شونده Upper Hand و ITA را در فضاپیمای SpaceX Dragon آزمایش کند. فناوری ضد ویروسی پروژه تحقیقاتی ViruShield که توسط سازمان EIT Health تامین مالی می شود؛ از انتقال ویروس ها و باکتری هایی که باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند، جلوگیری می کند. در اصل هدف این است که نشان داده شود فناوری می تواند مسائل روزمره را نیز حل نماید.

فناوری مذکور، باکتری های ناخوشایند منسوجات را از بین می برد و براساس بیانیه مطبوعاتی Aachen دارای این مزایاست: باکتری ها نمی توانند مسبب ایجاد بوی بد شوند، فرد همیشه احساس تازگی و طراوت می کند، باکتری ها و ویروس های وارد شده دائماً غیرفعال می گردند و میزان انتشار دی اکسید کربن در هنگام شستشو 50% کمتر است.

این مواد منسوج، 99.99% از باکتری های مولد بو را با شکستن غشای آنها از طریق نیروی میکرو مغناطیسی، غیر فعال می کنند. نخ های تشکیل دهنده به یک ماده فعال به نام ارگانو سیلانس پیوند می خورند. آنها بارهای مغناطیسی مثبت را بر روی سطح پارچه به وجود می آورند. این بارها آنقدر قوی هستند که می توانند غشاهای شکننده باکتری ها را باز کنند. باکتری ها بدون این غشاها غیر فعال می گردند و دیگر نمی توانند تولید مثل کنند. در ضمن ثابت شده که این مواد برای انسان ها و محیط زیست بی ضرر هستند (به عنوان مثال برخلاف نقره و مس).دیوید اشملزایسن (David Schmelzeisen)، فارغ التحصیل دانشگاه RWTH و یکی از بنیانگذاران Upper Hand در بیانیه ای گفته است: «ما به همراه دانشگاه FU Berlin و شرکت ITA سال گذشته توانستیم اثر ضد عفونی منسوجات خود را در برابر ویروس SARS-CoV-2 نشان دهیم. اکنون قصد داریم در ایستگاه فضایی بین المللی، خود را وقف مشکلات انسانی کاملاً متفاوتی کنیم. در ایستگاه فضایی بین المللی، ماشین لباسشویی وجود ندارد. در واقع این ایستگاه یک جعبه فلزی مهر و موم شده در فضاست که چندین نفر در آن در کنار هم زندگی می کنند. این محل جایی است که ما باید محصولات جدید خود تمیز شونده را در آن آزمایش نماییم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *