صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید نخ سازگار با شرایط اقلیمی
1400/08/08

تولید نخ سازگار با شرایط اقلیمی

Call for early adopters of climate positive yarn

نخ AeoniQ متعلق به شرکت HeiQ یک نخ سلولزی با کارآیی بالاست که از الیاف جدید مشتق شده از بیوپلیمرهای سلولزی نسل سوم تولید می شود؛ این نخ در حال حاضر مراحل تولید آزمایشی قبل از تجاری سازی انبوه را پشت سر می گذارد.

شرکت HeiQ که دفتر مرکزی آن در زوریخ سوئیس واقع شده به این واقعیت اشاره می کند که تولید الیاف سلولزی معمولی از گیاهان، مستلزم استفاده از زمین های قابل کشت است؛ از این رو این الیاف تنوع طراحی محدودی دارند و مواد خام مبتنی بر مواد فسیلی نیز محدود هستند. در ضمن باید توجه داشت که روش های موجود برای بازیافت پارچه ها و لباس های منسوج ساخته شده با الیاف مختلف در بیشتر موارد هنوز مقیاس صنعتی قابل قبولی ندارند؛ بنابراین بیشتر الیاف چه طبیعی و چه مصنوعی سال ها طول می کشد تا در سایت های دفن زباله و اقیانوس ها تجزیه شوند، به همین دلیل باعث تجمع زباله های زیست محیطی می شوند.

بیوپلیمرهای سلولزی استفاده شده برای تولید نخ های AeoniQ در حین رشد، کربن را از جو گرفته و اکسیژن تولید می کنند؛ در نتیجه این نخ های با کارآیی بالا پتانسیل این را دارند که جایگزین نخ های رشته ای مصنوعی شوند. به علاوه تولید نخ های AeoniQ در مقایسه با سایر نخ های سلولزی معمولی، مستلزم استفاده از زمین زراعی، آفت کش ها و یا کودها نیست.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

این نخ ها برای چرخه cradle-to-cradle طراحی شده اند و در عین اینکه می توانند کیفیت الیاف خود را حفظ کنند، به صورت مکرر نیز بازیافت میشوند. انتظار می رود مصرف آب فرآیند تولید آنها حدود 99% کمتر از نخ های پنبه ای باشد؛ به علاوه نخ های AeoniQ به گونه ای تولید می شوند که خواص عملکردی آنها قابل مقایسه با نخ های نایلونی، پلی استری و سلولزی بازسازی شده معمولی است.

قرار است شرکت Lycra به عنوان شریک توسعه دهنده به HeiQ ملحق شود. در ضمن حداکثر 20 برند پایدار به عنوان شریک به این پروژه دعوت شده اند تا اولین تولید کنندگانی باشند که محصولات تولید شده از نخ جدید را به بازار عرضه می کنند. این شرکت انتظار دارد اولین نخ های AeoniQ ساخته شده در واحد تولید آزمایشی خود را در سه ماهه دوم سال 2022 تحویل دهد.

کارلو سنتونز (Carlo Centonze)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت HeiQ می گوید: «تغییرات اقلیمی بستری را برای اختراعات جدید فراهم کرده اند. ما با معرفی نخ AeoniQ به صنعت نساجی قصد داریم وابستگی خود به الیاف مبتنی بر مواد نفتی را کاهش دهیم. به علاوه به کربن زدائی سیاره خود و کاهش تاثیر صنعت نساجی بر تغییرات آب و هوایی نیز کمک می کنیم. مصرف کنندگان با پوشیدن لباس های ساخته شده از نخ های AeoniQ می توانند به گونه ای حامی کاهش دی اکسید کربن جو باشند. چنانچه میلیاردها نفر به این مسیر روی بیاورند؛ می توان صدها میلیون تن دی اکسید کربن را از جو جمع آوری کرد. پس این نبرد ارزش مبارزه را دارد».

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

مارتین گبرت- جم (Martin Gebert-Germ)، کارشناس نخ های ویسکوز رشته ای که بیشتر از 30 سال است در صنعت نساجی تجربه دارد و قرار است از نوامبر 2021 به عنوان مدیر عامل شعبه جدید شرکت HeiQ GmbH  در اتریش آغاز به کار کند و رهبری تجارت AeoniQ را عهده دار شود؛ در ادامه می افزاید: «این فناوری کل روند بازی را به نفع صنعت نساجی تغییر می دهد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *