صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تلاش ترکیه برای به دست آوردن سهم بازار پوشاک عربستان سعودی
1401/02/15

تلاش ترکیه برای به دست آوردن سهم بازار پوشاک عربستان سعودی

Turkiye trying to regain share in Saudi Arabia's apparel market

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تلاش برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و تجاری دوجانبه از عربستان سعودی بازدید کرد. پیش از سفر وی، گفتگوهای مجازی میان نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه و محمد الجدان، همتای عربستانی وی انجام شد که در مورد تجارت و زمینه های سرمایه گذاری تبادل نظر کردند.

ترکیه تامین کننده عمده پوشاک و منسوجات عربستان سعودی است. همچنین برخی از پوشاک و منسوجات را از عربستان سعودی وارد می کند. اما تجارت بین این دو پس از سال 2018 به دلیل تنش‌های دیپلماتیک و تحریم اعلام نشده عربستان کاهش یافته بود و باعث آسیب به صادرات پوشاک ترکیه به عربستان سعودی شد.

در سال 2019، ترکیه پوشاکی به ارزش 268.61 میلیون دلار را به عربستان سعودی صادر کرد که با کاهش 35 درصدی به 172.87 میلیون دلار در سال 2020 رسید. بر اساس داده های به دست آمده، در سال 2021، ارزش صادرات پوشاک این کشور با بیش از 90 درصد کاهش به 14.42 میلیون دلار رسید.

اگرچه واردات پوشاک ترکیه از عربستان سعودی بسیار ناچیز است، اما به شدت کاهش یافته است. واردات پوشاک ترکیه در سال 2019 1.61 میلیون دلار بود که در سال 2020 به 1.43 میلیون دلار کاهش یافت. با این حال، ترکیه واردات خود را در سال گذشته افزایش داد تا توجه عربستان سعودی را به خود جلب کند. در نتیجه، بر اساس گزارش TexPro، واردات ترکیه با حدود 70 درصد افزایش به 2.45 میلیون دلار در سال 2021 رسید.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

اردوغان در جریان سفر خود گفت که هر دو کشور مایلند بهترین پتانسیل اقتصادی خود را دوباره فعال کنند. صادرات ترکیه به عربستان سعودی در سه ماهه اول سال جاری در بحبوحه تلاش های دو کشور برای بهبود روابط، 25 درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *