صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز بیماری های فراگیر برای خرده فروشی های کوچک چه تأثیر مخربی دارند؟
1399/02/10

بیماری های فراگیر برای خرده فروشی های کوچک چه تأثیر مخربی دارند؟

How Bad Is A Pandemic For Small Retailers

یک تحقیق جدید نشان می دهد که بسیاری از خرده فروشان (شرکت هایی هستند که ساختار فیزیکی آنها از خرده فروشی شکل گرفته و صرفاً به طریقه سنتی و بدون استفاده از اینترنت فعالیت می کنند) یا واقعی در نظر دارند تا سفارشاتی که هنوز آماده نیستند را لغو کنند که این موضوع به برند تجاری آنها صدمه زیادی وارد می کند.
همانطور که انتظار می رفت، خرده فروشان  (به غیر از فروشگاه های مواد غذایی) به دنبال شیوع بیماری کووید- 19 (Covid-19) به ضربه پذیرترین مشاغل تبدیل شدند. خرده فروشان سهامی عام بزرگ مانند کپ (Gap) و جی. سی. پنی (J.C. Penney) به امید کاهش اثر این طوفان در حال برداشت سرمایه از خطوط اعتباری و به تعویق انداختن تاریخ های بازپرداخت سود سهام هستند. اما خرده فروشان کوچک تر که دارای اینگونه سرمایه ها نیستند، باید چه کنند؟
خرده فروشان براساس نظرسنجی انجام گرفته از بیش از 2 هزار خرده فروشی توسط نئواردر (Nuorder) (پلتفرم آنلاین b2b مستقر در لس آنجلس که به عنوان واسطه بین برندها و خرده فروشان فعالیت می کند) اظهار کرده اند که اگر این وضعیت تا شش ماه دیگر ادامه پیدا کند، انتظار دارند تا حدود 50 درصد از درآمد سالیانه خود را از دست دهند. بسیاری از خرده فروشی هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، در حوزه مد فعالیت دارند و فقط در یک محیط خرده فروشی به کسب و کار می پردازند. این خرده فروشی ها علاوه بر این ضرر پیش بینی شده، در شرایطی که پولی به دست نیاورده اند، مجبور به پرداخت اجاره بهاء نیز هستند. حتی اگر خرده فروشان از نظر فیزیکی نیز قادر به بازگشایی مغازه خودشان باشند، باز هم این تعطیلی ها با توجه به اخراج کارمندان و لغو سفارشات یک تأثیر بسیار مخرب از خود بر جا خواهد گذاشت (این تأثیر هم اکنون نیز قابل مشاهده است). همچنین بسیاری از برندهایی که از آنها خرید می کنید، لطمه زیادی در این قضیه خواهند خورد.
برندی که بیش از 2 هزار شرکت عضو دارد، می تواند میزان موجودی خودش را در Nuorder لیست کند. در این صورت بیش از 500 هزار خرده فروش (اعم از بوتیک های تخصصی کوچک تا فروشگاه های بزرگی مانند Nordstrom) مستقیما می توانند از آن برند خرید کنند. در بحبوحه بحران فعلی سلامت، هیت ولز و اولیویا اسکوزا (بنیانگذاران پلترفم Nuorder) می گویند که بسیاری از برندها و خرده فروشان از آنها راهنمایی برای این وضعیت می خواهند.
آقای ولز می گوید “ما احساس کردیم که توانایی بررسی سریع هزاران خرده فروش را داریم، بنابراین تصمیم گرفتیم که از این توانایی برای ایجاد یک بازی حدسی استفاده کنیم. در واقع ما داده های قابل اثباتی به مردم ارائه می دهیم که امیدواریم امکان اتخاذ تصمیم گیری درست تجاری را برای حرکت در این مسیر به آنها بدهد.”
در این نظرسنجی به جزئیات اقدامات سختگیرانه خرده فروشان که باید در حال حاضر به آنها توجه کنند و همچنین برنامه هایی که باید برای حفظ بازار خود در نظر داشته باشند، مشخص شده است. افزایش فروش آنلاین، کاهش هزینه های عملیاتی، کم شدن سرمایه و تنزیل سرمایه موجود جزء مهمترین این برنامه ها هستند. در حقیقت 63% از جامعه آماری نظرسنجی گفته اند که در نظر دارند تا حداقل بعضی از محصولات سفارش داده شده را لغو کنند (یعنی سفارشاتی که ثبت شده اند، اما هنوز ارسال نگردیده اند). این مسئله می تواند به برندهایی که سفارشات آنها کنسل شده است، ضربه سنگینی وارد نماید و حتی برندهای کوچکتری که بر روی این درآمد حساب کرده بودند را ضعیف و ناتوان خواهد کرد.

روکش های کرکی با ویژگی مادون قرمز

بیماری های فراگیر برای خرده فروشی های کوچک چه تأثیر مخربی دارند؟ - ویروس کرونا, کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, اقتصاد نساجی

ولز و اسکوزا، برندها را تشویق می کنند تا در صورت امکان به توقف یا لغو سریع تولیدات خود اقدام کنند یا به دنبال راه حل های دیگری مانند دوباره واگذار کردن موجودی به شرکای خرده فروش آنلاین به جای شرکای خرده فروش باشند.
بسیاری از خرده فروشان پیش بینی می کنند که فروش محصولات از طریق آنلاین به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، بنابراین بسیاری جهت پرداخت صورتحساب فاکتور تقاضای زمان بیشتری کرده اند (35 درصد از خرده فروشان نظرسنجی انتظار دارند که در بیش از 60 روز بتوانند صورتحساب خود را پرداخت کنند). این مسئله سبب شده است تا بسیاری از برندها با مشکل کمبود سرمایه مواجه شوند، بنابراین نیازمند پیدا کردن روشی جدید هستند.
آقای ولز می گوید: “از روز اول تحقیقات مشخص بود که خرده فروشان به زمان بیشتری برای پرداخت فاکتورها نیاز دارند، بنابراین یک شکاف نقدی بین آنچه که برند پیش بینی کرده است و آنچه خرده فروش می تواند پرداخت کند، به وجود آمده است.” آقای ولز به برندها در این حالت چه پیشنهادی می کند؟ او می گوید که “آیا برندها می توانند اعتبار را از کارخانه هایشان دریافت کنند؟ آیا می توانند از بعضی از خطوط اعتباری به صورت کامل استفاده کنند؟ آیا می توانند با دیگر امکانات اعتباری به سازماندهی سریع خود اقدام کنند؟ این موضوعات تقریبا باعث ایجاد خلاقیت در زمان حاضر و در آینده خواهد شد، اما بسیار مهم است که در زمان حاضر با این خرده فروشان به صورت نرم و منعطف برخورد کنید.”
کاهش پیدا کردن سفارشات فصل های آیند، یکی دیگر از مشکلاتی است که برندها با آن مواجه می شوند. بیشتر خریداران نظرسنجی اظهار کرده اند که آنها انتظار دارند تا خریدشان برای فصل بعدی به میزان 25 تا 50 درصد کاهش یابد.
یکی از خرده فروشان ناشناس در پیشنهادی به فروشندگان نوشته است: “فاکتورهای موجود را تنزیل دهید و مدت زمان پرداخت را تمدید نمایید. ما به زمان بیشتری برای فروش محصولات موجود نیاز داریم. هر دوی ما (فروشندگان و خرده فروشان) برای بقاء در این شرایط مجبور هستیم تا حاشیه های سرمایه موجود خود را کاهش دهیم. ما برای اینکه بسیاری از فروشگاه ها بتوانند حفظ شوند، باید سهم خود را در هزینه های اضافی به اشتراک بگذاریم”.
ولز و اسکوزا سبب ترغیب خرده فروشان شدند تا بلافاصله روشی که آنها تجارت را انجام می دهند، محور اصلی خود قرار دهند. آنها احساس می کنند که به محض اینکه همه چیز گفته شد و انجام شد، نحوه تغییرات دائمی برندها و خرده فروشان که در آینده باید تجارت را انجام دهند، مشخص خواهد شد.
ولز می گوید وقتی فروشگاه ها اجازه یافتند تا بازگشایی شوند و زمانیکه دوباره مصرف کنندگان به خرید کردن اقدام کردند، باید خرده فروشان برای خریدهای متفاوت برنامه ریزی کنند (براساس نظرسنجی، بسیاری موافق این موضوع هستند) و مثل بیشتر محصولات انبار شده، باید هزینه کمتری را برای خرید پرداخت کنند (یعنی باید محصولات را از سرمایه موجودی برندها، براساس آنچه که می فروشند، خریداری نمایند و نباید هزینه ای برای سفارشات بزرگتر پیش از فصل اختصاص دهند). این موضوع به این معناست که برندها باید برنامه های تولید خود را نیز تغییر دهند. براساس آنچه که ولز و اسکوزا گفته اند، این موضوع به چگونگی تجارتی که کسب و کارها امروزه باید انجام دهند، نزدیک تر است. همانطور که ممکن است به یاد آورید، خرده فروشی ها قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، خیلی زیاد دچار مشکل نمی شدند.
اسکوزا می گوید: “ماهیت چگونگی انجام کسب و کار خرده فروشان در اینگونه روش سنتی که در طولانی مدت تغییر نکرده است، پس از سپری شدن این اتفاق به تکامل خواهد رسید. مفهوم رفتن به هر بازاری و خرید پیشاپیش مقدار زیادی محصول قبل از زمان تمام شدن نیز تغییر خواهد کرد. این استدلال نتیجه گفتگویی است که من با خرده فروشان و برندها داشته ام. این وضعیت به اجبار به وجود آمده است و بسیار نگران کننده است، اما این مشکلی است که در هر صورت ایجاد شده است و باید در این شرایط به گونه ای عمل کرد که در دراز مدت شاهد تغییرات بهتری برای کسب و کارها باشیم.”
ولز می گوید: “مردمی که خود را با شرایط سازگار می کنند و تمایل دارند تا تغییرات را ایجاد کنند، معمولا در این شرایط موفق می شوند. اگر شما یک برند یا یک خرده فروش هستید و فکر می کنید که کسب و کارتان پس از این شرایط به حالت عادی و معمول باز می گردید، در اشتباه هستید، چون من فکر نمی کنم که شرایط به حالت قبل بازگردد”.
اما آنچه که ولز و اسکوزا در نظرسنجی خودشان به آن توجه و اشاره نکرده اند، این است که برندها باید بیش از هر زمان دیگری بر روی کسب و کارهای آنلاین ارتباط با مشتری متمرکز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *