صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز بررسی تولید ابریشم عنکبوت کاربردی توسط دانشگاه UNSW سیدنی
1400/03/18

بررسی تولید ابریشم عنکبوت کاربردی توسط دانشگاه UNSW سیدنی

UNSW Sydney studying whether spider silk can be produced for use

دانشگاه UNSW  سیدنی در حال بررسی موضوع تولید ابریشم عنکبوت برای استفاده در لباس های نظامی و ورزشی، دستگاه های پزشکی و پروتزهاست. دانشمندان معتقدند که استفاده از ابریشم عنکبوت می تواند نویدبخش انقلابی در عرصه تولید باشد. این مطالعه بین المللی توسط اتحادیه PLuS که متشکل از دانشگاه ایالتی آریزونا، کالج کینگ لندن و دانشگاه UNSW سیدنی است، انجام می شود.
به این دانشگاه کمک مالی تحقیقاتی اعطا شده است. این پروژه توسط دکتر شان بلامیرس (Sean Blamires) از مرکز تحقیقات تکامل و بوم شناسی دانشکده علوم دانشگاه UNSW رهبری می شود؛ وی پس از فراخوان ارسال رزومه از میان محققان کالج کینگ لندن (KCL)، دانشگاه UNSW سیدنی و دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU)، انتخاب شد.
بلامیرس می گوید: «کمک مالی اتحادیه PLuS، فرصتی مغتنم برای تولید و ارزیابی پروتئین های ابریشمی نوترکیب الهام گرفته از عنکبوت فراهم می کند؛ البته با امید به اینکه این ابریشم تقلیدی محکم، غیر سمی و ضد باکتری باشد».
وی در ادامه عنوان کرده که «ابریشم عنکبوت از فولاد و کولار محکم تر است، و استفاده از اسرار آن می تواند نویدبخش انقلابی در عرصه تولید باشد. چندین محصول با عملکرد بالا را می توان از طریق آن تولید کرد؛ محصولاتی مانند طناب ها و کابل های بسیار سخت، لباس های ایمنی سبک وزن، پروتز، بخیه های پیوند دهنده و سایر اقلام دارویی».
ابریشم عنکبوت، سخت ترین الیاف طبیعی موجود در جهان است؛ اما برخلاف کرم های ابریشم، برداشت مستقیم از عنکبوت از نظر تجاری مقرون به صرفه نیست. عنکبوت ها به فضای زیادی برای شبکه تارهای خود نیاز دارند، و هر عنکبوت به تنهایی قادر نیست تا حجم بالایی از ابریشم تولید کند؛ در ضمن عنکبوت ها تمایل به خوردن یکدیگر دارند.
آزمایشگاه تحقیقات ابریشم عنکبوت که توسط بلامیرس تاسیس شده؛ در حال حاضر بر روی نحوه تولید ابریشم عنکبوت شبه بیولوژیکی برای کاربردهای مختلف تحقیق می کند. بلامیرس می گوید: «در این دوره که جامعه بشری با حجم بالایی از آلودگی های پلاستیکی مواجه است، ساخت ماده ابریشم عنکبوت با استفاده از فناوری های پیشرفته ژنتیکی و ریسندگی برای استفاده های صنعتی، بسیار قابل توجه و مهم است. در حال حاضر زیست فناوری از جمله صنایعی است که سریعاً در حال رشد است و این پروژه کمک زیادی به آن می کند. در ضمن این قابلیت وجود دارد که صنایع تولیدی جدید سبز در آینده به وجود بیایند».
بلامیرس افزوده که «پیشرفت در توسعه محصولات با عملکرد بالا با بهره گیری از فرآیندهای تولیدی فاقد آلودگی، یک پیروزی بزرگ برای جامعه بشری محسوب می شود».
تیم بلامیرس متشکل از افراد و سازمان های مختلفی است که می توان به کریستوفر مارکیز (Christopher Marquis) دانشیار و مدیر تسهیلات محصولات نوترکیب دانشگاه UNSW، دکتر آدیتیا راوال (Aditya Rawal) از مرکز تحلیلی UNSW’s Mark Wainwright و سه دانشگاه عضو اتحادیه PLuS اشاره نمود. آنها در زمینه رشته های بیوتکنولوژی، بیوشیمیایی، بیوفیزیکی، و مهندسی زیستی فعالیت دارند، و هدف نهایی آنها تولید پروتئین های ابریشمی نوترکیب و ریسیدن آنها به صورت الیاف، با استفاده از روش های مبتنی بر میکرو سیالات است.بودجه اتحادیه PLuS در خدمت کمک به توسعه پروژه های تحقیقاتی و پرداختن به یک یا چند موضوع ائتلافی مثل پایداری، سلامت جهانی، عدالت اجتماعی، فناوری و نوآوری است. این بودجه تیم ها را قادر می سازد تا کارهای مقدماتی را انجام دهند و باعث تسهیل همکاری بین دانشگاه های ASU، KCL و UNSW می شود. پروژه های تامین مالی شده از این طریق بخشی از تلاش مستمر اتحادیه PLuS برای دستیابی به تاثیرات بین المللی از طریق تحقیقات مشترک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *