صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز اولین موکت تایل خنثی کننده کربن
1400/03/02

اولین موکت تایل خنثی کننده کربن

شرکت Interface که خنثی کننده های کربن را در طیف وسیعی از موکت های تایل و محصولات کفپوش انعطاف پذیر خود ارائه داده است؛ اکنون در حال برنامه ریزی برای عرضه یک نوع موکت تایل (carpet tile) در پاییز 2021 است که هنگام ارزیابی چرخه عمر، به خوبی کربن را خنثی می کند.
این شرکت که دفتر مرکزی آن در آتلانتای جورجیا قرار دارد، در جدیدترین محصولات پوششی کفپوش های خود با عنوان CQuest از مواد جدید زیست بنیان مثل کامپوزیت های زیستی استفاده کرده که کربن موجود در مواد مختلف را به جای اینکه در جو آزاد کنند، در خود ذخیره می نمایند.
این مواد زیست بنیان با بهره گیری از شیوه ذخیره کربن در گیاهان، نقشی کلیدی در ساخت روکش های خنثی کننده کربن بازی می کنند. گیاهان موجود در طبیعت در حالت کلی تنها نیمی از دی اکسید کربن جذب شده را آزاد می کنند؛ اما وقتی می میرند، تمام کربنی که ذخیره کرده اند در جو آزاد می شود.
شرکت Interface با ترکیب روغن ها و رزین های مبتنی بر گیاهان با سنگ آهک بازیافتی در قالب یک کامپوزیت زیستی، ضمن قطع روند مذکور، نوع جدیدی از مواد پوششی را تولید می کند که دو برابر گیاهان کربن را در خود ذخیره می نمایند.
جان برادفورد (John Bradford)، رئیس بخش علم و فناوری شرکت Interface می گوید: «با روی آوردن به مواد زیست بنیان و دور شدن از مواد پایه نفتی، می توانیم میزان کربن موجود در چرخه طبیعی کربن را کاهش دهیم و تمام کربنی که برای ساخت مواد جایگزین مواد پایه نفتی تولید می شود را حفظ کرده و از انتشار آنها جلوگیری کنیم».
ارزیابی های صورت گرفته براساس خوداتکایی این محصولات، نشان دهنده کاهش تأثیر کربن و ذخیره آن است و این بدان معنی است که این محصولات خنثی کننده کربن هستند؛ چرا که میزان کربنی که آنها کاهش می دهند، بیشتر از کربنی است که در حین تولید آنها آزاد می شود.
در حال حاضر این فناوری در سه محصول روکشی (پوششی) با نام های CQuest GB، CQuest Bio و CQuest BioX مورد استفاده قرار گرفته است؛ این محصولات شامل غلظت بالایی از مواد خنثی کننده کربن هستند و از آنها به عنوان روکش غیر وینیل برای روکش کردن موکت های تایل ضد کربن ساخت این شرکت استفاده می شود.
استفاده از مواد خنثی کننده کربن در روکش CQuestBioX در ترکیب با الیاف مخصوص و استفاده از فرآیندهای اختصاصی تافتینگ، منجر به تولید موکت های تایل خنثی کننده کربن شده است.
شرکت Interface قصد دارد تولید موکت های تایل ساخت خود را به منظور بررسی چرخه حیات و ترکیب محتوای بازیافتی آنها، به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیندهای تولیدش تبدیل کند. این شرکت به مشتریان خود توصیه می کند در پایان عمر مفید این محصولات آنها را از طریق برنامه ReEntry یا سایر برنامه های باز پس گیری محلی، به شرکت عودت دهند.
بردفورد می گوید: «هدف ما بازگرداندن محصولات و بازیافت آنها به محصولات جدید، و قفل کردن هر چه بیشتر کربن در یک سیستم مدور است. همان طوری که ما برای تولید محصولات خنثی کننده کربن تلاش کرده ایم، همان گونه نیز فرآیندهای تولیدی خود را به گونه ای طراحی نموده ایم تا بتوانیم این مواد بازیافتی را دوباره با هم ترکیب نماییم».
حتی اگر موکت های تایل جدید بازیافت نشوند، مواد پوششی آنها همچنان کربن جو را طی نسل ها در خود محبوس می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *