صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز استفاده از مواد پری پرگ (Prepreg) در تلسکوپ فضایی جیمز وب
1400/10/27

استفاده از مواد پری پرگ (Prepreg) در تلسکوپ فضایی جیمز وب

Prepregs for the James Webb Space Telescope

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در روز کریسمس سال 2021 به فضا پرتاب شد. جیمز وب پیچیده ترین و پرقدرت ترین تلسکوپی است که تاکنون ساخته شده است؛ زیرا مجهز به مواد پری پرگ (پیش آغشته ها) استر سیانات کربن با مدول بالا است که توسط شرکت تورای ادوانسد کامپوزیتس (Toray Advanced Composites) عرضه می شوند.

تلسکوپ JWST در قالب ماموریت مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA)، پس از یک دهه آزمایشات و تنظیمات دقیق، از منطقه کورو (Kourou) در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ به گونه ای طراحی گردیده که بسیار عمیق تر از تلسکوپ فضایی هابل که در سال 1990 به فضا پرتاب شد، به کاوش فضا می پردازد.

شرکت های نورثروپ گرومن آیروسپیس (Northrop Grumman Aerospace) و تورای ادوانسد کامپوزیتس (Toray Advanced Composites) مشترکاً برای ساخت کامپوزیت های بسیار مطمئن جهت طراحی ساختاری JWST براساس پیشینه این کامپوزیت ها در صنعت هوافضا، همانند آنچه در پروژه های معروفی مانند مریخ نورد پرسویرنس (Mars Perseverance Rover)، بالگرد مریخی نبوغ (Mars Ingenuity helicopter) و تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler Space Telescope) مورد استفاده قرار گرفته، انتخاب شدند.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

کامپوزیت های پیشرفته به گونه ای مهندسی شده اند تا دارای استحکام، سختی و عملکرد مکانیکی دقیقی باشند؛ در کنار این ویژگی ها، برای انجام ماموریت در محیط چالش برانگیز فضا بسیار سبک هستند.اریک هاوارد (Eric Howard)، مدیر فروش بخش هوافضای شرکت تورای ادوانسد کامپوزیتس در این باره می گوید: «ما مفتخریم به اینکه به عنوان تامین کننده الیاف و مواد اولیه تلسکوپ فضایی JWST انتخاب شده ایم؛ من نمی توانم به برنامه ای که کاملاً با ماموریت اصلی شرکت تورای در زمینه کمک به جامعه از طریق خلق ارزش های جدید در قالب ایده ها، فناوری ها و محصولات نوآورانه متناسب است فکر نکنم. من فکر می کنم تقریباً همه انسان ها از عظمت آسمان شب، حتی با چشم غیرمسلح نیز الهام می گیرند. تلسکوپ هابل سه دهه پیش چیزهای زیادی را درباره فضا به ما آموخت و حال مطمئنم که JWST، دانش ما را از آسمان ها افزایش می دهد، حس کنجکاویمان را تقویت می کند و الهام بخش نسل بعدی کاشفان، مهندسان و دانشمندان خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *