صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه
1399/08/07

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه

The Ultimate Guide For Men's Socks

جوراب ها فراتر از یک جزء کم اهمیت کمد لباس مردان هستند. آنها جزئی از سبک پوشش و بخشی مهم از اکسسوری های مد محسوب می شوند. کلید دستیابی به یک کفش شیک و خوش حالت پوشیدن جورابی است که از نظر رنگ و طول با آن متناسب باشد. اگر قصد دارید ظاهر آراسته ای از خود به نمایش بگذارید، هرگز نباید جوراب را فراموش کنید. قطعاً در تمام هفته از آموزه های این راهنما بهره خواهید برد؛ چرا که شما همواره می خواهید سر و وضعی مرتب داشته باشید و انتخاب یک جوراب مناسب قطعاً شما را در رسیدن به این مهم یاری خواهد داد.

چگونه جوراب های خود را انتخاب کنیم؟

در هنگام انتخاب جوراب تمام جزئیات زیر را باید مد نظر داشته باشید:

  • شما باید بلندی جوراب خود را با موقعیتی که قرار است در آن حاضر شوید و لباس هایی که قرار است بپوشید، تنظیم نمایید. می توانید جوراب مناسب خود را از بین 4 گزینه، یعنی جوراب های زیر زانو، جوراب های مدرن، جوراب های معمولی و جوراب های رو فرشی انتخاب نمایید.
  • جنس جورابی که قصد دارید بپوشید را براساس فصل و میزان فعالیت تان انتخاب کنید؛ برای اینکه در هنگام پوشیدن جوراب کاملاً احساس راحتی نمایید، توصیه می شود تا با توجه به موقعیت از جوراب های ابریشمی، نخ اسکاتلندی و پشمی استفاده کنید.
  • رنگ جوراب های شما هر چند شاید زیاد به چشم نیایند، اما بسیار مهم هستند و هرگز نباید از آنها غفلت کنید. اگر رنگ جوراب مناسب باشد باعث بهتر شدن ظاهرتان می شود و اگر نامناسب باشد کل استایل شما را به هم می ریزد. برقراری تعادل مناسب بین این سه معیار، هارمونی استایل مورد علاقه تان را تضمین می کند. سعی کنید از قبل اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهید تا راحت تر بتوانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب نمایید.
  • سعی کنید همیشه اطلاعات جامع و کاملی درباره برندها و انواع جوراب های مختلف موجود در بازار داشته باشید. هنگام خرید جوراب باید بتوانید قیمت جوراب برندهای مختلف موجود در بازار را با هم مقایسه کنید.
راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

یک جفت جوراب چه کاربردی دارد؟

جوراب به معنای واقعی کلمه یک «کفش کوچک» است. جوراب پوشش پاست که درون کفش قرار می گیرد؛ بلندای یک جوراب ممکن است تا نزدیکی زانوی شخص و یا تا مچ پای او باشد. سابقاً جوراب هایی که طول مشخصی داشتند به عنوان یک اکسسوری و برای تزئین نیم شلواری ها مورد استفاده قرار می گرفتند؛ آنها بیشتر شبیه شلوارک های زمان ما بودند.

چرا باید جوراب بپوشیم؟

جوراب ها فراتر از یک اکسسوری مد هستند و نباید مثل سایر اکسسوری ها به آنها نگاه کرد. آنها عملکردهای بی شماری دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوراب ها این امکان را فراهم می کنند تا پای شخص کاملاً با کفشش متناسب شود، به خصوص در هنگام انجام فعالیت های ورزشی. آنها دقیقاً همانند یک کمک فنر، راحتی کف پا را در حین حرکت تضمین می کنند.
  • دقیقاً به همین ترتیب جوراب ها اصطکاک پا را در داخل کفش در حین حرکت یا راه رفتن کاهش می دهند. بنابراین پاهای شخص دیگر تاول نمی زند.
  • پوشیدن جوراب باعث می شود تا چرک ها و آلودگی های پا مستقیماً به کفش آسیب نرساند. شستن و تمیز کردن جوراب ها قطعاً راحت تر از تمیز کردن کفش هاست.
  • بهداشت داخل کفش و پاها با پوشیدن جوراب تضمین می گردد. اسفنجی کردن ساختار جوراب ها و ساخت آنها با مواد جاذب بوی نامطبوع پاها را کاهش پیدا می کند.
  • جوراب ها همانند سایر لباس های تنگ همیشه پاهای شما را گرم نگه می دارند.
  • اگر به صورت اتفاقی در هنگام یک مصاحبه شغلی یا هر موقعیت مهم دیگر، پاچه شلوار شما بالا برود، دیدن یک جوراب کاملاً مناسب و متناسب، زیبایی استایل تان را تکمیل می کند.

یک جفت جوراب از چه اجزایی تشکیل می شود؟

جوراب ها با وجود اینکه ظاهراً بسیار ساده به نظر می آیند، اما از چندین جزء تشکیل می شوند که عبارتند از:

  • قسمت روئی جوراب
  • ساقه جوراب
  • ساق جوراب
  • کفه جوراب
  • پاشنه جوراب
  • سر پنجه جوراب
راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

چه نوع جوراب مردانه ای باید انتخاب گردد؟

در هنگام انتخاب جوراب باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • مدل جوراب
  • پارچه جوراب
  • رنگ جوراب
  • اندازه (سایز) جوراب

حال بیایید جزئیات این موارد را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم.

چه مدل جورابی را انتخاب کنیم؟

پنج مدل جوراب مختلف وجود دارند که تفاوت آنها ناشی از نحوه برش آنهاست. مطمئناً حداقل یکی از آنها را در کمد لباس خود دارید.

  • جوراب ساق کوتاه
  • جوراب نیم ساق
  • جوراب معمولی
  • جوراب زیر زانو

بیایید نگاهی دقیق تر به این مدل های مختلف جوراب بیندازیم.

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

جوراب ساق کوتاه

بلندای این جوراب ها بین پاشنه و مچ پاست. این جوراب ها کاملاً در کفش مخفی می شوند. آنها حقیقتاً محافظه کارترین مدل جوراب به شمار می روند. این جوراب ها در داخل کفش مثل یک روکش عمل می کنند و کف پا را می پوشانند، در حالی که از بالا پای شخص را برهنه نشان می دهند.

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

جوراب نیم ساق

مچ این جوراب ها تقریباً هم سطح مچ پای شخص است.

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

جوراب معمولی

این نوع از جوراب ها بیشتر از سایر جوراب ها کاربرد دارند. طول ساقه این جوراب ها حدود 28 سانتی متر است و برای همه موقعیت ها و همه فصول مناسب هستند.

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

جوراب زیر زانو

جوراب زیر زانو نوعی از جوراب است که طول ساقه آن تا زیر زانوی شخص می رسد.

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

چه پارچه ای برای جوراب ها بایستی انتخاب گردد؟

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

نخ اسکاتلندی

برای تولید نخ اسکاتلندی، نخ پنبه ای باید فرآیند مرسریزاسیون (mercerization) را پشت سر بگذارد. همین موضوع باعث می شود تا نخ حاصله در عین داشتن مقاومت بیشتر، نرم تر و براق تر باشد. استحکام بالای آن سبب می گردد تا در برابر شستشو مقاوم باشد و با گذشت زمان لطافت و رنگ خود را حفظ کند. نخ اسکاتلندی به خوبی رطوبت را به خود جذب می کند و قابلیت تنفس به پاهایتان در تابستان و زمستان ارائه می دهد. جوراب های نخ اسکاتلندی در همه حال چه در عین انجام کار و چه در هنگام انجام ورزش های سنگین راحتی پاهای شما را تضمین می کنند.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

ابریشم

ابریشم دارای خاصیت تنظیم حرارتی است. این موضوع باعث می شود تا جوراب های ابریشمی در تابستان پاهای شخص را با طراوت نگه دارند و در زمستان به خوبی از آنها در برابر سرما محافظت کنند. جوراب های ابریشمی به دلیل اصالت خاصی که دارند، فقط در موقعیت های خاص پوشیده می شوند.

پشم مرینوس

جوراب های پشمی در مقایسه با جوراب های نخی بیشتر برای زمستان مناسب هستند، چرا که پشم گرما را در خود نگه می دارد و عرق پا را جذب می کند.

ترمه (الیاف کشمیری)

مشخصه ترمه گرمی و نرمی آن است. ترمه از یکی از بهترین موادی است که ممکن است برای ساخت جوراب مورد استفاده قرار بگیرد و برای زمستان نیز بسیار مناسب است.

لینن

جوراب های ساخته شده از الیاف لینن قادرند رطوبت را تا یک سوم وزن خود جذب کنند، از این رو آنها بهترین نوع جوراب برای فصل تابستان هستند. این جوراب ها در عین خنک نگه داشتن پاهای شما، راحتی را نیز به آنها هدیه می دهند.

چه رنگی برای جوراب ها باید انتخاب شود؟

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

یک قانون ساده در این زمینه برای مواقعی که تردید دارید، وجود دارد:

  • اگر خواهان داشتن ظاهری کلاسیک و موقر هستید، سعی کنید رنگ جوراب های خود را حول و حوش رنگ لباس یا شلوار خود انتخاب کنید. کت و شلوار آبی خود را با جوراب سرمه ای ست کنید و در هنگام پوشیدن کت و شلوار خاکستری، جوراب های ساق بلند خاکستری بپوشید. پوشیدن جوراب های مشکی باعث می شود تا شما بتوانید لباس هایی که مشکی نیستند را با کفش های واکس زده و براق تان ست کنید. همین اصل برای جوراب های خاکستری و نوک مدادی نیز صدق می کند؛ آنها باعث به چشم آمدن کفش های چرم یخی دربی و شلوار (تا زده) فلانل شما می شوند.
  • اگر به دنبال داشتن یک استایل جسورانه هستید بهتر است تا کت و شلوار خاکستری خود را با جوراب سبز یا قرمز و کت و شلوار سرمه ای تان را با جوراب قرمز یا زرشکی ساق بلند بپوشید. جوراب های سبز زمردی با شلوارهای فلانل آبی و کفش های واکس زده، ظاهری شیک و تمام عیار به شما هدیه می دهند.
  • جوراب های راه راه یا نقطه نقطه بیشتر برای کسانی مناسبند که ذهنیتی نوآورانه و خلاق دارند.
  • جوراب هایی با رنگ های بنفش آجری، زرد خردلی و قرمز سیر نشانه ای از خلق و خوی زیبای شخص هستند و می توانند استایلی منزه و مد روز برای شخص به ارمغان بیاورند.
  • استفاده از جوراب های سفید فقط در هنگام ورزش توصیه می شود، در غیر این صورت ممکن است استایل شخص را کلاً به هم بریزند.

چگونگی انتخاب سایز صحیح جوراب مردانه؟

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

منطقی است که شخص باید قبل از خرید جوراب اندازه خود را بداند. انتخاب جنس جوراب و برند آن در مراحل بعدی قرار دارد؛ پارچه جوراب ها نسبت به پارچه لباس های دیگر کشسان تر هستند و برندها در این زمینه مقیاس بندی اروپایی، آمریکایی و انگلیسی دارند.
اگر در انتخاب جوراب با کیفیت یا زیر زانو مردد هستید به این نکته توجه داشته باشید که حتماً باید جورابی را انتخاب کنید که با اندازه کفش شما مطابقت داشته باشد، نه کوچک تر باشد و نه بزرگتر. در واقع یکی از ویژگی های اصلی این اکسسوری های (جوراب های) لوکس این است که آنها کاملاً از مواد طبیعی ساخته می شوند، هیچ گونه ماده اضافی در ساخت آنها مورد استفاده قرار نمی گیرد، نه خیلی پهن هستند و نه خیلی تنگ.
در این مقیاس بندی نیز مانند سایر مقیاس بندی ها وجود مواد خاص مانند الاستین در مواد اولیه تولید جوراب باعث می شود تا آنها بهتر با مورفولوژی پاهای شما مطابقت پیدا کنند. این جوراب ها در سایز های دوتایی (39-40) و سه تایی یا چهارتایی (39-42) عرضه می شوند. همان طور که مشخص است شیوه سایزبندی آنها با سایر برندها متفاوت است.

چه سایزی برای جوراب های مردانه بایستی انتخاب شود؟

برای اینکه سایز جوراب خود را بدانید، توصیه می کنیم به جدول پایین مراجعه نمایید. این جدول به شما در یافتن سایز جورابی که معادل با سایز کفش شماست، کمک می کند.

سایز جهانی

سایز اروپایی

سایز آمریکایی

سایز انگلیسی

XS36-383-3½3½-5
S37-394½-65-6½
M40-416½-7½7-8
L42-448-9½8½-10
XL45-4610-1110½-11½
XXL47-4811½-12½12-13½
XXXL49-5213-14½14-15½

سایز جوراب ها به طور کلی شامل سایز کفش ها نیز می شود. براساس مرجع اروپایی، سایز جوراب ها عبارتست از:

  • کوچک (S): 37-39
  • متوسط (M): 40-41
  • بزرگ (L): 42-44
  • خیلی بزرگ (XL): 45-46

جالب است بدانید مقیاس بندی جوراب های لوکس مانند جوراب های برندهای ایتالیایی براساس روش درجه بندی مستقلی است که با استانداردهای آنگلوساکسون یا اروپا تفاوت دارد:

  • سایز 10 این روش سایزبندی با سایز 40 برابر است.
  • سایز 10.5 این روش سایزبندی با سایز 41 برابر است.
  • سایز 11 این روش سایزبندی با سایز 42 برابر است.

چرا سایز جوراب ها مهم است؟

وجود یک گلوله کوچک پشمی در پنجه جورابتان (که ناشی از بزرگ بودن جوراب باشد) یا تنگ بودن بیش از حد آن باعث ناراحتی تان می شود و شما را در طول فعالیت روزانه اذیت می کند. بنابراین انتخاب جورابی که دارای سایز مناسب باشد، بسیار مهم است.

قبل از خرید جوراب مردانه باید به چه جزئیاتی توجه کرد؟

کیفیت نخ (پنبه) جوراب و درزهای آن را به صورت کامل بررسی کنید. پرداخت درزها در قسمت سر پنجه جوراب به دو طریق صورت می گیرد: پنجه گیری دستی و پنجه گیری صنعتی. در حالت پنجه گیری دستی کار با جزئیات بیشتری انجام می شود؛ در این حالت سر پنجه جوراب به گونه ای مسطح و یکنواخت چفت می شود که درزهای آن به سختی قابل مشاهده است. در حالیکه در پنجه گیری ماشینی گاهی اوقات بخش هایی از سرپنجه جوراب در هنگام دوخت جا می ماند و همین باعث می شود تا پوشیدن این جوراب ها در بلند مدت پاهای شخص را اذیت کنند.
در مورد کیفیت نخ (پنبه) باید بگوییم الیاف پنبه ای که دارای رشته های بسیار بلندی هستند برای جوراب بافی عالی هستند. آنها در مقابل سایش مقاوم ترند و کمتر پرز می دهند.
و سرانجام منظم بودن بافت یا ساختار جوراب که معیاری برای جوراب های شعاعی محسوب می شود؛ خود شاهدی بر پرداخت با کیفیت جوراب است. بافت شبکه ای کیپ، کیفیت مطلوب جوراب های نخ اسکاتلندی را تضمین می کند.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

نحوه صحیح پوشیدن جوراب؟

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

هر چند که معمولاً جوراب ها زیر شلوار پنهان می شوند، اما این اکسسوری ها می توانند ظاهرتان را بسیار عالی جلوه دهند یا بلعکس هیکل شما را کاملاً بد فرم نشان دهند. به خاطر داشته باشید که:

  • جوراب های سفیدتان را از کمد خارج کنید. در بدترین حالت فقط زمانی از آنها استفاده کنید که لباس ورزشی به تن داشته باشید.
  • حقیقت این است که جوراب های ورزشی در هر رنگی باشند فقط برای باشگاه رفتن مناسب هستند. اگر قصد ورزش ندارید به هیچ وجه نباید آنها را با هیچ لباسی بپوشید؛ حتی اگر تیپ اسپرت زده اید باز هم آنها را فراموش کنید. 
  • جوراب هایی که دارای علامت های خاصی هستند را نباید هرگز در ملاء عام پوشید، بهترین جا برای پوشیدن آنها داخل اتاق خوابتان است.
  • اگر به دنبال ظاهری شیک هستید، حتماً گوشه چشمی به جوراب های طرح دار داشته باشید، مثل جوراب های راه راه، نقطه نقطه و غیره. اما جوراب هایی که مزین به طرح های دیزنی هستند را فراموش کنید، آنها صرفاً برای ست شدن با لباس خوابتان مناسب هستند.
  • آیا در هنگام ست کردن لباس با جوراب هایتان به آنها شک دارید؟ خب یک جوراب تک رنگ انتخاب کنید و با خیال راحت ظاهر عجیب خود را حفظ کنید. شما می توانید جورابتان را با رنگ کمربند، کراوات، کیف پول و غیره ست نمایید؛ اما حواستان باشد سر تا پایتان را یکرنگ انتخاب نکنید.
  • می توانید برای زیبایی بیشتر، جوراب های ساق بلند انتخاب کنید تا اگر در هنگام نشستن پاچه شلوار شما بالا آمد، ساق پای شما را بپوشانند.

چه جورابی را با چه شلواری ست کنیم؟

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

معمولاً ست کردن جوراب با شلوار کار کاملاً درستی است، هر چند که این اصل بیشتر برای پاهای کشیده صدق می کند. جوراب های خاکستری با شلوارهای فلانل نوک مدادی معرکه هستند. ترکیب جوراب های آبی آسمانی و شلوار جین را هرگز فراموش نکنید، چرا که این ترکیب نیز بسیار چشم نواز و عالی است.
اگر پاچه شلوار خود را تا زده و آن را با یک پوتین ست کرده اید، فراموش نکنید که باید به دنبال یک جفت جوراب کشمیری باشید؛ جوراب های کشمیری در عین راحتی، ظاهری بسیار محو و کمرنگ دارند.
اگر شلوار آبی پوشیده اید، پیشنهاد ما جوراب های سبز با کفش های قهوه ای مایل به قرمز است.

چه جورابی را با چه کمربندی ست کنیم؟

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

توجه به رنگ کمربند در هنگام انتخاب جوراب یکی از اصول اساسی تطابق محسوب می شود. این کار در زمستان و به دلیل رنگ محافظه کارانه لباس ها کاملاً قابل دستیابی است؛ مثلا کفش چرمی مشکی / جوراب خاکستری نوک مدادی / کمربند چرم خاکستری یا مشکی، کفش های ساق بلند با جوراب های کشمیری قهوه ای / کمربند جیر قهوه ای. با این حال پوشیدن جوراب های با رنگ روشن در طول روزهای گرم تابستان و ست کردن رنگ آنها با رنگ کمربند تقریباً محال است، چرا که بسیار ناجور می شود. در این صورت رنگ مهم نیست و این استایل فرد است که ترکیب کفش / جوراب را مشخص می کند. کمربندی را انتخاب کنید که با ظاهر جوراب و کفش شما مطابقت داشته باشد.

چه جورابی را با چه کفشی ست کنیم؟

راهنمای جامع پوشیدن، انتخاب و خرید جوراب مردانه - راهنمای خرید, جوراب, پوشاک

اگر به دنبال یک استایل رسمی هستید، کفش های بند دار چرمی دربی را با جوراب های ساق بلند پشم مرینوس بپوشید. اگر قصد دارید به یک گشت و گذار شبانه بروید و دوست دارید ظاهری جسورانه به سبک راک اند رول داشته باشید، کفش های چرمی خود را با جوراب های مشکی طرح دار (جمجمه ای) که دارای تسمه های فلزی هستند بپوشید. پوشیدن کفش های بند دار Richelieu jacquard با سگگ های دوتایی هم پیشنهاد می شود.
در ضمن پوشیدن جوراب های طرح دار با کفش های کتانی سفید نیز توصیه می گردد. اگر قصد دارید به طبیعت گردی بروید، پوشیدن جوراب های کشمیری در پوتین های چرمی راحتی را به شما هدیه می دهند.
پوشیدن کفش های بند دار و جوراب های رنگ روشن برای داشتن یک ظاهر اسپورت بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد دارند فراتر از یک سبک خیابانی ظاهر شوند. ترکیب کفش هایی با زیره ضخیم و جوراب راه راه نیز برای این افراد مناسب است. اگر به دنبال یک سبک کژوال کلاسیک هستید پوشیدن جوراب های مشکی با کفش های Stan Smith، Reebok Club C85 و کفش های کتانی Veja، به شما یک حس مینیمالیستی می دهد.

نتیجه گیری: به طور خلاصه می توان گفت که نوع و رنگ جوراب به ظاهر شما، چهارچوب فعالیت تان، فصل و از همه مهمتر به روحیه تان بر می گردد. قوانینی که در زمینه تناسب رنگ و جنس جوراب با بقیه لباس های شما وجود دارد، صرفاً به این دلیل وضع شده اند که به شما کمک کنند تا ظاهری بدفرم پیدا نکنید. با این حال راحتی پای شما معیاری است که هرگز نباید از آن غفلت کنید. در هنگام انتخاب جوراب حتماً جنس و سایز آن را درست انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی آن را بپوشید. امیدواریم که خواندن این مقاله مفید بوده باشد. دوست داریم نظرات خودتان را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *