صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز ظهور مجدد پنبه ارگانیک در روند مد
1400/08/13

ظهور مجدد پنبه ارگانیک در روند مد

Reemergence of Organic cotton in fashion trends

ارگانیک شدن در قرن بیست و یکم چیزی بیش از یک سبک زندگی سالم است که می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این مسئولیت همه است! صنایع مد نیز باید به سمت ارگانیک شدن حرکت کنند که می تواند برای نجات کره زمین مفید باشد.

همه می دانند که محصولات ارگانیک عاری از مواد شیمیایی و آفت کش ها هستند. نگرانی اصلی این است که بسیاری از کودهای مصنوعی، اثرات سلامتی آنها ناشناخته است. هنگام مصرف، برخی از افزودنی ها می توانند باعث بیش فعالی در کودکان، افزایش وزن و مقاومت آنتی بیوتیکی شوند.

برای مثال، کشاورزان پنبه، تحت تأثیر مواد شیمیایی قرار می گیرند که مجبور به تماس با آنها هستند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای این آفت کش ها در طول روز اثرات نامطلوب زیادی بر سلامتی در درازمدت دارد.

تقاضای پنبه ارگانیک عمدتاً در چند سال اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. نشانه های زیادی از افزایش تقاضا برای پنبه ارگانیک وجود دارد زیرا برندها در پاسخ به نگرانی ها در مورد تأثیر صنعت نساجی بر محیط زیست و تقاضای مصرف کنندگان برای انتخاب های پایدار، استفاده از الیاف پایدار را در خطوط تولید خود گسترش می دهند.

کشاورزی ارگانیک به محیط اطراف آسیب نمی رساند، بنابراین زیستگاه های حیوانات توسط مواد شیمیایی و آفت کش ها از بین نمی روند. بسیاری از اکوسیستم ها و برخی از حیوانات، مانند پرندگان، با روش های سنتی کشاورزی آسیب می بینند، زیرا منابع غذایی آنها از بین می رود. از این رو کشاورزی احیا کننده یا کشاورزی پایدار به دلیل روندهای در حال تغییر به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کلید واژه جدید در مباحث مد پایدار است. مد سریع به سمت اقلام مد آهسته ای حرکت می کند که به گونه ای طراحی شده اند که پایدار، کاربردی، بادوام و شیک اما ارگانیک باشند.

مایه خوشحالی است که سال 2019/20 شاهد بیشترین حجم برداشت الیاف آلی در سطح جهان بودیم و رشد بالای آن در سال 2020/21 ادامه دارد. بر اساس «گزارش بازار پنبه ارگانیک 2021» بورس نساجی، در مجموع 249،153 تن الیاف پنبه ارگانیک در 588،425 هکتار زمین ارگانیک تایید شده کشت شده است.

این رقم نشان دهنده رشد 4 درصدی در حجم الیاف است و چهارمین سال متوالی است که تولید پنبه ارگانیک با رشد 48 درصدی نسبت به سال قبل افزایش یافته است و آن را به دومین برداشت بزرگ این محصول در تاریخ تبدیل کرده است. این رشد تا حد زیادی نتیجه افزایش قیمت پنبه ارگانیک است. این به نوبه خود برای کشاورزان مناسب است و تولیدکنندگان فعلی را به سمت اختصاص سهم بیشتری از زمین های ارگانیک تایید شده خود به کشت پنبه در مقایسه با سایر محصولات سوق می دهد. تقاضا همچنین محرک اصلی تولیدکنندگان جدیدی است که تولید پنبه ارگانیک را آغاز می کنند.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

این تقاضای بالا باعث شده است که جهان به سمت پنبه ارگانیک سوق پیدا کند زیرا به آب بسیار کمتری نیاز دارد و با هیچ نوع دانه یا آفت کش اصلاح شده ژنتیکی درمان نمی شود. بر اساس مطالعات انجام شده، هند با حدود 51 درصد از عرضه جهانی، بزرگترین تولیدکننده پنبه ارگانیک است و پس از آن چین (19 درصد)، قرقیزستان (7 درصد)، ترکیه (7 درصد) و تاجیکستان (5 درصد) قرار دارند.

اندازه بازار جهانی پنبه ارگانیک از 37 میلیارد دلار گذشته و در سال 2018، و با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 9.2 درصد رشد کرده است. با این حال، کل پنبه ارگانیک تنها 1.1٪ از کل پنبه تولید شده در جهان را تشکیل می دهد. این یک شاخص بزرگ از دامنه رشد برای صنعت نساجی ارگانیک است.

عرضه پنبه ارگانیک به مقیاس تقاضا برمی‌گردد، تعداد تسهیلات گواهی شده برای استانداردهای داوطلبانه منسوجات ارگانیک به طور قابل‌توجهی در سال 2019 افزایش یافت که تسهیلات تایید شده بر اساس استاندارد محتوای ارگانیک (OCS) 48 درصد و استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) 35 درصد افزایش یافته است. درصد عرضه جهانی پنبه ارگانیک از زمان برداشت 2000-01 به میزان 392 درصد افزایش یافته است و به 25394 تن متر در طول سال های زراعی 2004-2005 رسیده است.

بنابراین، توسعه زنجیره ارزش منسوجات ارگانیک فرصتی ارزشمند خواهد بود. با این حال، برای استفاده بهینه از این فرصت، باید با سیاست های دولت و پیمان های تجاری بین المللی گسترده‌ تر حمایت شود.

بر اساس گزارش OCA، تا سال 2030 تقاضا برای پنبه ارگانیک 84 درصد در مقایسه با پایه 2019/20 افزایش خواهد یافت. این حرکت باورنکردنی به سمت پنبه ارگانیک گامی در مسیر درست برای صنعت مد و کسانی است که متعهد به حمایت از آن هستند.

گزارش های اخیر چالش‌های موجود در تامین پنبه ارگانیک را نشان می دهد که هم قیمت و هم فقدان پنبه در حال تولید برای رفع نیازهای آتی، موانعی برای شرکت ها در جهت دستیابی به اهداف تامین منابع خواهد بود. OCA دریافت که بدون گام های پیشگیرانه توسط خرده فروشان و برندها، فرصت گسترش پنبه ارگانیک و تأثیر مثبت بر جوامع کشاورزی و محیط زیست با شکست مواجه خواهد شد.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

از سال 2016، برندها و خرده فروشان به طور مستقیم با کشاورزان برای حمایت و توسعه روش های کشاورزی پایدار، برای اطمینان از تولید پنبه ارگانیک، کار می کنند. به همین دلیل است که در فصل 2020/21، بیش از 24000 کشاورز در هند به دلیل سرمایه گذاری و تعهد بلندمدت در این طرح مشارکت کردند.

حرکت به سمت ارگانیک شدن یک نیاز اساسی است زیرا حمایت از پنبه ارگانیک پایدارترین راه حل حاضر است. شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2025 به طور متوسط ​​10 درصد افزایش تولید در هر سال و افزایش سالانه 15 درصد بین سال‌های 2025 تا 2030 داشته باشند، با این حال، تنها 27 درصد پنبه ارگانیک را در استراتژی فروش خود گنجانده‌اند. خرده‌فروشان و برندها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تبدیل کشت، که اغلب تا 36 ماه برای تکمیل فرایند به زمان نیاز دارند، متعهد شوند که تقاضای آینده را برآورده کنند.

شرایط  پایدار در بازارها بر قیمت گذاری تاثیر می گذارد، زیرا قیمت‌گذاری توسط خرده‌فروشان و مارک‌ها به‌عنوان مانع اصلی برای تامین پنبه ارگانیک است.

با این حال، با سرمایه گذاری در برنامه های کشاورزی می توان از نوسانات قیمت جلوگیری کرد. تمرکز سازمان های کشاورزی حفظ تعهد برای ارائه حق بیمه به کشاورزان است زیرا این امر یک زنجیره ارزش منصفانه و صادقانه برای همه طرف های درگیر ایجاد می کند.

برندهای مد و خرده فروشان با ورود به برنامه های سرمایه گذاری و تایید تعهدات بلندمدت به کشاورزان، شروع به برداشتن گام های رو به جلو در مقابله با چالش های این بخش داشته اند. این تغییر به طور مداوم مشارکت کنندگان جدید را تشویق می کند تا به این اقدام جمعی بپیوندند.

خرده‌فروشان و برندها می‌توانند تغییراتی را که برای پیشبرد بخش پنبه ارگانیک مورد نیاز است، انجام دهند، خواسته‌های آینده را برآورده و از آن در پیشبرد صنعت مد محافظت کنند، زیرا این آخرین فرصت برای توسعه این حرکت جمعی و نجات کره زمین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *