صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید جین های جدید از جین های درجه دو با همکاری سازمان ملل
1400/11/11

تولید جین های جدید از جین های درجه دو با همکاری سازمان ملل

New denim made from recycled used jeans in Tunisia with UN's help

برنامه سوئیچ‌مد (SwitchMed) با بودجه اتحادیه اروپا، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و برند جین سوئدی Nudie Jeans از سال 2020 در یک پروژه آزمایشی در تونس همکاری می کنند تا به دوباره زنده کردن منابع و استفاده مجدد الیاف نساجی بازیافتی کمک و محصولات با کیفیت را از شلوار جین های درجه دو تولید کنند.

طبق گزارش اخیر، این پروژه آزمایشی موفق شده است 6530 شلوار جین درجه دو را با ترکیب 20 درصد پنبه بازیافتی به 16000 جین جدید تبدیل کند.

بر اساس یک مطالعه دقیق ضایعات نساجی در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، صنعت نساجی و پوشاک تونس سالانه بیش از 31000 تن ضایعات نساجی قبل از مصرف تولید می کند که بیش از نیمی از آن 100 درصد ضایعات پنبه یا ضایعات غنی از پنبه است.

حمل و نقل ضایعات نساجی قبل از مصرف از تونس به مراکز بازیافت در اروپا و آسیا ردپای کربن را افزایش می دهد و تا دو سوم هزینه کل جین بازیافتی را به همراه دارد. تمام فرآیندهای بازیافت و تولید مجدد در این پروژه آزمایشی در تونس در شعاع 180 کیلومتری انجام می شود و هزینه ها و انتشار دی اکسید کربن ناشی از حمل و نقل را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

فاز دوم همکاری بازیافت ضایعات نساجی پسا صنعتی مانند ضایعات ناشی از برش است. پتانسیل منابع محلی الیاف نساجی بازیافتی در تونس قابل توجه است، به ویژه با توجه به اینکه تونس تمام ظرفیت های تولید مورد نیاز برای این فرآیند را دارد.

علاوه بر این، ضایعات نساجی قبل از مصرف برای استفاده مجدد قابل مدیریت تر از زباله های نساجی پس از مصرف هستند زیرا دسته بندی، کیفیت و منبع یابی را می توان در یک زنجیره تامین انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *